X-Lite X 551 Start N-Com túra-endúró bukósisak teszt

Az olasz sisakgyártók, és köztük a legnagyobb, a Nolan Group mindig is a világ élvonalába tartoztak, és nagyon úgy néz ki, hogy versenyelőnyük behozhatatlan, legalábbis Európában. Számomra az X-Lite név garancia volt, és nem csalódtam...

Az olasz sisakgyártók, és köztük a legnagyobb, a Nolan Group mindig is a világ élvonalába tartoztak, és nagyon úgy néz ki, hogy versenyelőnyük behozhatatlan, legalábbis Európában. Számomra az X-Lite név garancia volt, és nem csalódtam...

Gyurgyó, 2014-06-23


X-Lite X 551 Start N-Com túra-endúró bukósisak teszt Teljes leírás: karbon-kevlár kompozit héj, 3 héjméret, karcmentes plexi, kivehető-mosható Unitherm Light Racing bélés, dupla D gyűrűs csat, áll-, homlok-, fej- és tarkószellőző, Pinlock®, belső VPS napellenző, N-Com kommunikáció előkészítés, leszerelhető sild. Aki használt (és vásárolt) már sisakot, tulajdonképpen minden információt megkap a rövid leírásból. Már csak a próba van hátra, mert ugye a nélkül nem vásárolunk tökfedőt…

Az olasz sisakgyártók, és köztük a legnagyobb, a Nolan Group mindig is a világ élvonalába tartoztak, és nagyon úgy néz ki, hogy versenyelőnyük behozhatatlan, legalábbis Európában. Számomra az X-Lite név garancia volt, és most sem csalódtam.

Ha a technikai adatok meggyőzőek, és az ár is megfelelő, következik a séta a kereskedőhöz, hogy felpróbálhassuk a kiválasztottat. Ugyan konfekció termékekről van szó, mégis néha lényeges különbségek vannak a különböző gyártók sisakjai között. Ha ugyanazt a típust választod, akkor is érdemes rászánni az időt a próbára a biztonság kedvéért. Mert ha a fejed törik el egy baleset következtében, azt nagyságrendekkel nehezebb összerakni, mint a végtagokat.

A fentiek tekintetében, tulajdonképpen bármilyen teszt szubjektív lehet csak, de azért megpróbálom objektívan leírni a tapasztalataimat.

A héjat illetően jól hangzik az alkalmazott technológia, ha érdekel, számos (törés)teszt található az interneten. Engem kevésbé izgat fel a téma, egy ilyen neves gyártó csak nem gyárt gagyit. A karcmentes plexi majdnem az, egy csíkot azért sikerült belevésetni egy vastagabb faággal az erdőben. Szerencsére nem a látómezőbe. De elhiszem, hogy a karcmentesség nem arra vonatkozik, amikor arccal esel bele egy lombkoronába. Szóval szerintem oké, mert a kisebb ágak nem tettek kárt.

A kivehető bélés is jó, bár az áll résznél már egy hét használat után látszik, hogy fel fogja adni. A D gyűrűs használat az én fejformámmal nem a legszerencsésebb találkozás ennél a típusnál. A szét- és összeszerelés szerintem lehetne egyszerűbb, eddig egyszer mostam a bélést, de attól tartok a műanyag patentok nem az örökkévalóság szimbólumai. Tépőzár egyszerűbb lenne helyettük (mindenhol).

Mi az a D gyűrűs használat? Több motorossal beszéltem, akik megtanulták a D gyűrűt. Ennek oka pedig az, hogy nem úgy használják, ahogyan kell. Ha az állpántot minden alkalommal fűzögeti az ember, könnyű nem szeretni a technológiát. Csakhogy a D gyűrűt nem kell kifűzni! Pont ez az értelme, felvételkor csak egy egyszerű mozdulattal meg kell húzni a pántot, levételkor pedig ugyanolyan könnyű kilazítani egy húzókával. Szerintem sokan azért nem „fedezik fel” ezt a funkciót, mert az új, „bejáratós” sisak szorosabb, ezért a becsatolt pánton nem lehet akkorát lazítani, hogy kényelmesen kiférjen az ember feje. Egy-két hét (7-14 nap használat), amit rá kell szánni a bejáratásra, legalábbis nekem ennyi kellett. Ha eddig esetleg azért utáltad a D gyűrűt, mert nem tudtad, hogyan kell használni, próbáld ki a javaslatom alapján, ezután szeretni fogod. Sokkal könnyebb kézben vinni a sisakot zárt pánttal, ehhez viszont a D gyűrű kínálja a praktikus megoldást: ki sem kell csatolni.

A szellőzők jók, nem dísznek vannak. Egyetlen helyzetben nem tudtak elég ventillációt biztosítani, amikor sisakkal a fejen kellett komolyabb erőt kifejteni (motor cibálása hegynek fel). A zihálás miatt a kilélegzett szén-dioxid a száj előtt maradt, és a következő belégzésbe így kevesebb oxigén került. Természetesen így még hamarabb elfárad az ember. Tanulság: ne sisakban vágj fát, vagy legalább felnyitható állút használj, különben nem kapsz levegőt! Ez a tanács haszontalannak tűnhet, de ha a túra endúró sisakot offroadon is használod, kerülhetsz hasonló helyzetbe… Kis segítség lehet ha kiszereled a bogárvédőt, de az életben ritkán fordul elő, hogy az ember a motor cibálása közben le-majd felveszi a sisakját, miután kisebb módosításokat eszközölt rajta.

A tartozékként járó párásodásgátló (Pinlock®)teszi a dolgát. (A Nolan hivatalos licencként jogosult a saját gyártásra, többek között azzal a feltétellel, hogy a márkanevet használja és feltünteti.) Ez tulajdonképpen egy átlátszó műanyag, amit a plexi belsejére lehet szerelni. A két réteg közötti légrés miatt a látómezőben nem képződik pára. Ezt akkor tudod igazán értékelni, ha eddig nem használtad, és ezért mondjuk télen nyitott sisakban motoroztál pár ezer km-t (Skóciába és vissza), mint én marha… (Azért jó kis kaland volt, ha érdekel, ide kattintva elolvashatod a túraleírást.)

A plexi könnyen leszerelhető az alapos tisztításhoz, a napellenzőt már problémásabb, azt nem lehet kivenni, csak úgy. Mert a karbantartás fontos, ha sokáig szeretnéd használni a bukót. A forgalmazó szerint célszerű kerülni a huzamosabb, nagyon poros útviszonyokat, mivel a sisakban több kényelmi rendszer is van, mint pl. napellenző, Pinlock lencse, vagy kommunikációs rendszer, és ezeknek nem tesz túl jót a nagy mennyiségű por. Ebből a felsorolásból a Pinlockot a tulaj maga is könnyedén meg tudja tisztítani (de ügyelni kell, hogy a vékonyabb Pinlock lencse nehogy megkarcolódjon). A napellenző-mechanikát és az esetleges gyári N-Com kommunikációs rendszert érdemes évente egyszer (lehetőleg szezon végén) egy belső tisztításra és karbantartásra szervizbe vinni. Természetesen tiszteljük meg a szerelő szakembert azzal, hogy a sisakot ilyenkor kimosott béléssel és kívülről is megtisztítva visszük el (vissza a boltba).

A napellenző is hasznos dolog, könnyen kezelhető, pár használat után ráállt a kezem. De a bogaraktól csak a zárt plexi fog teljesen megvédeni, ezt sose feledd! A napellenző nagy hátránya a napszemüveggel szemben, hogy több alatta a hely ahhoz, hogy bekeveredjen egy bogár, ahhoz viszont már kicsi, hogy ki is találjon könnyen. A napszemüvegnél ez sokkal valószínűtlenebb történés, viszont el lehet hagyni, rá lehet ülni, stb. Az előnye csajozásnál viszont nem elhanyagolható, ebben az esetben a naplencse a nyerő. (Mondjuk sisakban még nem próbálkoztam ismerkedni…)

Végül essen szó a kommunikációról is. Előkészítés megvan, már csak meg kell venni és beszerelni. Ilyesmire sosem volt igényem, bár elgondolkoztam egyszer rajta komolyabban. És pont azért nem vettem Nolan sisakot, mert nem kompatibilis más rendszerekkel. (Az X-Lite is Nolan tecnológia, ebbe beletartozik a headsett is.) Magam részéről pont azt élvezem a motorozásban, hogy az utasomnak (csaj) esélye sincs a verbális kommunikációra. Legalább menet közben foglalkozhatok a saját gondolataimmal. Szerintem ezzel nem vagyok egyedül… A leszerelhető sildnek funkciója nincs, kivéve a plexi eltávolításakor. Elég hülyén néz ki nélküle a sisak.

Összességében a véleményem az, hogy ez egy jó sisak, de el tudok képzelni tökéletesebbet is. Ebben az árkategóriában a legtöbb funkciót nyújtja ezért az árért. Ha hajlandó vagy lemondani egy-két „extráról” (pin-lock, szellőzés, napellenző, N-Com), kapsz olcsóbban is. Fele ennyiért viszont ezeket elfelejtheted. A sisak könnyű, nem tépi le a fejedet. Arról, hogy mennyire csendes menet közben, nincs értelme beszélni egy endúrós használatnál. Én első alkalommal fehér színűt választottam, mert „nem tudok rá vigyázni”. Így talán kevésbé látszanak a leejtésekből adódó festékhiányosságok. De talán a nap melegét sem szívja annyira, mint az eddigi fekete sisakjaim.

Sajnos a leejtésből adódó sérülésekre (érthető okokból) nem érvényes garancia, de nem árt tudni, hogy 5 év gyári garancia van az X-Lite sisakokra. Plusz a magyar motorkerékpáros piacon egyedülálló EuroMotor Baleseti Cseregarancia (EBCS) szolgáltatás, erről itt találhatsz bővebb infókat: http://www.euromotor.hu/news/news/802/euromotor-baleseti-cseregarancia.html





Copyright Kondor Túra Társaság 2024 - Minden jog fenntartva.