Spyke Pathfinder WP tecnikai túrakabát és Spyke Radom WP túranadrág teszt

...Azt gondolom a forgalmazó tudta, kinek a „kezébe” adta a terméket, ezért abban is biztos vagyok, hogy a legmesszemenőbbekig bízott a ruha minőségében. „Rossz szokásom”, hogy a tesztre rám bízott termékeket szélsőséges körülmények között is használom...

Az Euromotor jóvoltából a Condor Riders Adventure Club – Motozin Kárpátalja kalandtúrán volt alkalmam tesztelni a Spyke technikai túraruháját. Azt gondolom a forgalmazó tudta, kinek a „kezébe” adta a terméket, ezért abban is biztos vagyok, hogy a legmesszemenőbbekig bízott a ruha minőségében. „Rossz szokásom”, hogy a tesztre rám bízott termékeket szélsőséges körülmények között is használom. Egy technikai túraruhával szemben pedig igen magas elvárások vannak.

Gyurgyó, 2014-06-20


Még a ruhapróba előtt utánanéztem, ki ez a Spyke, mit akar ez a Spyke, az emlékeimben bőrruházat gyártóként szerepelt. A túraruhák felső kategóriáját a legtöbbek szemében a Touratech és a Klim képviseli a világon. De ezek az olaszok is tudnak talán valamit. Már a 70-es évektől gyártottak az enduro és cross szerelmeseinek igényeit kielégítő bőr ruházatot, de a bőrruhák mellett már korábban is voltak hasonló textil termékei a cégnek. 2013-ban a Pathfinder és a Radom modellekkel dobbantottak még nagyobbat, ez a két termék vitathatatlanul egy szinten álla legkomolyabb gyártók prémium minőségű darabjaival (egy tapasztalati példa: gyári BMW fullos kabát-nadrág, a társam Tibi ezt használta). A Spyke a világ motoros ruházat gyártóinak élvonalába sorolja magát a 90-es évek óta (már amennyiben a világ Európát jelenti). A legtöbb termékük a sportmotorosoknak készült. Ezekkel a minőségi sport és versenyruhákkal már bizonyítottak, különböző kategóriákban több világbajnokuk is van, akik Spyke ruhában érték el sikereiket.

Egyik sztereotípia az olaszokról, hogy nagyon értenek a dizájnhoz. Nos, ebben az esetben nehéz lenne ezzel a megállapítással vitába szállni. Persze nekem is tetszett első találkozáskor a ruha, de miután felöltöttem, furcsa mód már nem csak a női, hanem a férfi tekinteteket is vonzottam . Pirulva fogadtam a bókokat minden irányból, csak az a megjegyzés nem volt egyértelmű, hogy „lám, mégis csak a ruha teszi az embert…”. Egyszóval jól néz ki a ruha, és az nem baj.

Ennél persze sokkal fontosabb, hogy hogyan véd meg az időjárás viszontagságaitól, milyen komfortot biztosít a motoron ülve, akár szélsőséges körülmények között is. Mert a komfortnak nagyon is sok köze van a biztonsághoz. Egy fagyos napon vacogva a motoron, átázva a hideg esőben, vagy egy izzasztó nyári napon a koncentráció alábbhagy, és egy motorosnak ez az életébe is kerülhet. A Spyke azt ígéri a ruha leírásában, hogy teljesíti az elvárásokat, kíváncsi voltam valóban így van-e.

A ruhapróba ugyan nem tartozik a teszthez, de szeretném megemlíteni, hogy az Euromotor üzletében rendkívül kedvesek voltak velem, pedig csak annyit tudtak, hogy jön egy faszi, adni kell neki egy ruhát, meg ezt meg azt. És hozzáértő segítőkkel találkoztam. Az öltözés-vetkőzés ment egyedül is, nem erre gondolok, viszont a kérdéseimre kimerítő válaszokat kaptam. Nem mindenhol van ez így…

Első blikkre bejött a ruha, megnézegettem alaposan, bizalomgerjesztő volt közelről is. (A színt és típust a webshopban választottam ki.) Egy túraruhának 5 fő kihívással kell megküzdenie élete során: hideg, meleg, csapadék, kopás és piszok. A mechanikai védelem is fontos (protektorok), de azt külön kezelném, nem tartozik a rendeltetésszerű használathoz az aszfalton csúszás.

Az átvétel másnapján szokatlanul hideg és esős időjárás köszöntött be, én ennek speciel még örültem is. 10-11 fok volt a nappali hőmérséklet, és folyamatosan esett az eső. Egy hosszabb nyári túra során, valahol a hegyekben azonban ez bármikor előfordulhat. Gondoltam, itt az ideje az első teszt körnek, ki tudja mikor lesz legközelebb ilyen pocsék idő… Nyergelés előtt megfordult a fejemben, hogy a vízhatlan réteg alá még felveszek valamit a pólómra (a téli bélés azért túlzás lett volna), de letettem erről.

Aznap kb. 6 órát motoroztam tisztán (csak városi forgalomban). Ez annyit tesz, hogy a menetszél nagyon nem hűtött, viszont ez idő alatt folyamatosan áztam, nem kerültem ki a felhők alól. A WP jelölés jelenti azt a termék nevében, hogy waterproof. Hibátlanul működött a vízvédelem, nem fáztam, nem is izzadtam bele a ruhába. A hecc kedvéért egy kávézó előtt még az italomat is az kint, a fedetlen teraszon fogyasztottam el az esőben. Ez a kávézós élmény csak hozzáadott ahhoz az élményhez, milyen kényelmesen éreztem magam a hideg és az eső ellenére. Némi túlzással valami hasonló feeling lehet űrruhában a Holdra szállni. Amikor tudod, hogy kint nem maradhatsz életben, a ruha viszont megvéd minden külső behatástól, belül tombol az élet, lüktet a vér az ereidben, de a túlélő ösztöneid szunnyadnak, mert nincs rájuk szükséged. Hiszen jól érzed magad a bőrödben, el is felejtve, hogy amit kívülre felvettél, az nem a tested része, egy újabb bőr réteg, az csupán egy ruha.

Persze egy hideg esős nap nem elég egy technikai cucc tesztelésére, még a vízállóságáról sem kell, hogy feltétlenül meggyőzzön bárkit is. Pár nap múlva indultunk Tibi barátommal Kárpátaljára, reméltem, hogy a motoros kirándulás alatt lesz alkalmam további életszerű helyzetekben próbára tenni a hacukát.

A túra minden szempontból teljesítette az elvárásainkat, így a Spyke-nak is bőven volt alkalma a bizonyításra. Oda és visszaúton is sokszor eláztunk, de nem át. A ruhák egyik gyenge pontja az ülep rész másik oldalán, azaz elöl van. A legtöbb motor ülése ugyanis pont oda vezeti a vizet. Igen a herékhez. Tudvalevő dolog, hogy biológiailag a férfiak eme szerve pontosan azért olyan amilyen, mert a természet nem feltétlenül az esztétikai, hanem inkább a praktikus szempontotok alapján tervez és valósít meg. Jelen esetben ez a praktikus ok a hűtés funkciója. E szerint az elmélet szerint direkt jó, de legalábbis nem árt, ha erre rásegít mondjuk a motorozás közben a víz, a hideg víz. Nem így van. Egyrészt marha kellemetlen, másrészt a túlhűtés nagyobb bajt is okozhat, esetleg a motorosok elszaporodásának is gátat vethet. Tehát erre a gyenge pontra különös szenzitivitással figyeltem, de egy vízcsepp sem hatolt át az anyagon. Ugyanez igaz a ruha minden felületére.

A vízhatlan rész külön is használható, hideg esetén szükség szerint a téli béléssel összezipzárazva. Így a protektoros héjat a szálláson hagyhatod, ha elmész csajozni. (Bár szerintem a kabátban meg pont látják, hogy motoros vagy, nem pedig valami focista.) Ezek a részek könnyen szét és összeszerelhetőek, jól vannak kitalálva. Természetesen a nadrág és a kabát is összezipzározható, a nadrághoz pedig van hózentróger, ami nagyon praktikus.

A szellőzőkről még nem esett szó. Vannak olyan ügyes kis zipzáras nyílások, amelyeket esőben is funkcionálnak, méretük és elhelyezésük miatt nem jut be az eső, vagy a felcsapott víz. Egyébként nagyon komoly hűtőfelületeket lehet nyitni a ruhán, ha igazán meleg van. A szellőzők pedig pont ott vannak, ahol a legnagyobb hatásfokkal működhetnek, és nem az ízületeket fújja át a menetszél. Hát ez sem egy hátrány… Praktikus, ötletes, és még dizájnos is!

A nadrág két oldalzsebe és a kabát két mell zsebe egyben szellőzők is! Mondjuk, ha tele vannak tömve, akkor csökken a hatásfokuk, hiszen nem lehet őket rendesen felhajtani, de mindenképpen díjazom az innovációt. A prospektusokban felhajtott zsebbel szereplő cuccokat még fel is dobja a kivillanó piros szín, de a való életben, használat közben ez nem így működik. Ahhoz hogy a képeken látható módon lehessen kihasználni a ventilációt, át kell pakolni a zsebek tartalmát.

Voltunk igazán meleg helyzetben is, azaz gyalog kellett cűgölnünk a motorokat hegynek fel (ha kíváncsi vagy a Motozin Magazinban, vagy a kondortura.hu oldalon elolvashatod a sztorit). Ez kemény fizikai munkát jelent, a menetszél hűtő hatása nélkül. Pont olyan mintha kabátban vágnál fát nyáron. Természetesen beleizzadtam. Ami inkább érdekes és pozitív tapasztalat volt, hogy alkalmanként levéve a cuccot, nagyon hamar megszáradt. Hasonló meleg helyzetekben, mivel az izzadás elkerülhetetlen, ajánlom valamilyen aláöltözet használatát, amely segít elvezetni a nedvességet, így segítve a ruhaanyag lélegző képességét.

A sűrű erdőben a visszacsapódó faágakkal is meg kellett küzdenünk, néha a bokrok akartak letépni a motorról ágaikkal, amelyek agresszív csápokként kapaszkodtak a ruhába. És a kimerültségtől nem nagyon figyeltem meg, hogy épp sziklára, sáros fűbe, vagy füves sárba ülök le pihenni. A túra után alaposan átnéztem a ruhát, semmilyen szakadásnyomot, cérnakihúzódást nem találtam rajta. A vizes epizódnál fentebb emlegetett nadrágrész elasztikus, ami nagyon hasznos a motorra való fel-, és leszállásnál. Talán kicsit bizalmatlan vagyok az anyag tartósságát illetően, de ezt majd az idő fogja eldönteni. Egy technikai ruhánál ugyanis a „szavatossági idő” is nagyon fontos.

Mint említettem, gyorsan szárad a kabát és a nadrág anyaga is, ez mosás után is fontos szempont. Egyszer vetettem alá ennek a műveletnek, kézzel mostam ki a mocskos ruhát egy szálláson, pár óra múlva fel is vehettem volna, centrifugázás nélkül is hamar száradt. (Igaz meleg is volt.) Mivel a kiválasztáskor a világos modell mellett döntöttem, volt egy kis félelmem a használat közbeni, kosztól való elszíneződés miatt. Félelmeim nem váltak be, a kézi mosás még nem ért el száz százalékos hatékonyságot, de utólag a gépi igen. Kijött minden dzsuva. Azt azért nem hiszem, hogy makulátlan állapotban sikerül megőriznem az utókornak. Világos színt választottam, szerintem direkt jól fog festeni antikolva. Olajat nem kapott, holnap beáztatom.

A mosásnál fontos, hogy könnyen ki lehessen venni a protektorokat, és ugyanilyen könnyen vissza is lehessen tenni. Jól vannak kitalálva ezek a zsebek. Sőt a térd és könyökprotektor is egyszerűen állíthatóak. Igény esetén mindkét kar rész leválasztható zipzárra, ennek igazi értelmére nem sikerült rájönnöm. Mert ugye abban van a könyökvédő, anélkül meg nem nagyon motorozunk ugye. De el tudom képzelni a szitut, ami kivételt képezhet és meggyengítem a védelmet. Végül is a könyék nem létfontosságú szerv, csak nagyon fáj, ha odaütődik az aszfalthoz.

A külső zsebek vízhatlanok, a derékon van egy levehető, és oldaltáskának külön is használható szintén vízhatlan rész. Endurósoknak külön kiemelném, hogy a háton van egy zseb, amit direkt az ivózsáknak alakítottak ki! A derék, a kar és a láb résznek is nagyon jól állíthatóak tépőzárral.

Jöhet a vásárláskor az egyik legfontosabb kérdés, mibe kerül? Összegszerűen nem olcsó, de kevesebbe kerül, mint a piacvezető márkák hasonló termékei. Ha sokkal olcsóbb lenne, akkor elhinnéd, hogy elég jó is? Azért szerintem lényeges az árkülönbség, ez akkor jön ki, amikor az ár/érték arányt vizsgáljuk. Nos, ebből a szempontból a Spyke nagyon jó, csak ajánlani tudom.

Néhány kisebb hiba, amit felfedeztem: -nincs rendes ruhaakasztója, csak vállfán lehet tárolni. Ez olyan esetben, amikor a kemping zuhanyzójába is motoros ruhában mész be, nem könnyíti meg a fürdési rituálét... -a nadrág oldalzsebei túl szűkek, kesztyűvel nem lehet belenyúlni, de legalábbis problémás

Lehet, hogy tőlem tudod most meg, de a „vízhatlan anyagból gyártott” ruha nem vízhatlan, ha csak ennyi van odaírva. Több motoros bolt kínálatában is láttam, hogy hasonló trükkel próbálják eladni a cuccaikat. Ez számomra nagyon visszataszító. Vásárlás előtt nézz körül, olvass teszteket, légy tudatos vásárló! A bőrödre megy a játék!

A Kárpátalja túra beszámolóját megtalálod a Kalandáriumban!





Copyright Kondor Túra Társaság 2024 - Minden jog fenntartva.